Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Studentlivet och Malmö i fokus i nya kampanjfilmen

2019-01-25

Nu börjar den nya studentrekryterande kampanjfilmen ”Ta steget” att synas i många digitala kanaler. Filmen ska inspirera unga människor att studera på Malmö universitet och porträtterar våra studenter.

Filmen förmedlar känslan av att vara student, att studentlivet handlar om föreläsningar och egenstudier på biblioteket, men också om att äta nudlar till lunch och träffa sina nya vänner på kvällen. Genom att filma i universitetets lokaler och på olika platser i Malmö visar den upp Malmö universitet som ett modernt lärosäte och Malmö som en stad att trivas i.  

Samarbete med studenter och alumner

Kommunikationsavdelningen har lett arbetet och tagit fram ramarna för konceptet. Genom fokusgrupper med gymnasieelever och innevarande studenter har konceptet finslipats för att landa rätt hos mottagarna.

– Vi har satsat på rörligt material i digitala medier fullt ut eftersom det är där vi når målgruppen idag. I fokusgrupperna har ungdomarna tryckt på att de vill se våra lokaler och känna sig inspirerade till att bli en student och det har vi tagit fasta på, berättar Maria Crona som är ansvarig för studentrekrytering på kommunikationsavdelningen.

Foto, redigering och animering har den digitala Malmö-byrån KAN stått för, där de tidigare Malmö universitets-studenterna Sebastian Brännström och Per Slagbrand arbetar som filmare. Sofie Ryberg, alumn från utbildningen Produktionsledare: Media, har hållit i produktionsledningen.

Studenter spelar sig själva

I filmen agerar studenterna Nadia Manou, Tom Carlsson, Samir Bezzina och Lowisa Johmår - i stort sett - sig själva. Tanken med att använda egna studenter är att skapa en äkthet och trovärdighet, med förhoppningen att mottagaren ska känna sig manad att också bli en av dem.

– Det har varit en otroligt rolig upplevelse och ett grymt tillfälle att lära mig mer om mitt framtida yrke, säger Lowisa Johmår, som studerar på programmet Produktionsledare: Media, om att få vara med i filmproduktionen.

Filmen syns i många digitala kanaler

Filmen kommer att synas i olika digitala kanaler: Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Skånetrafikens bussar och tåg, digitala skärmar på stan och även på bio. I de sociala kanalerna riktas den mot en ung målgrupp och dyker upp i deras flöden. Därför syns den inte för alla som använder kanalerna.

Text: Ida Rosqvist