Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Nya rutiner efter upphandling av catering

2019-02-22

UPPHANDLING. Beställning av catering till Malmö universitet innebär från och med 1 mars några nya rutiner. För upphandlingen av catering den här omgången har ett nyckelord varit kvalitet, och nytt är att varje område på lärosätet blir tilldelat en egen leverantör.

Två nya aktörer har vunnit upphandlingen av enklare catering till AS 9 (Hälsa och samhälle), Klerken, Forskaren och Kranen. Fika på Väla och Fika hos Emilia kommer leverera enklare catering, det vill säga kaffe, te, mackor, sallader, pajer och liknande rätter eller drycker. Enklare catering avser enklare förtäring i de salar man befinner sig.

– Den här gången har vi satsat extra mycket på kvalitet, säger Beata Ottosson, projektledare för avtalsuppföljning inom Facility service på Malmö universitet.
– Det som kommer mätas är måltidsupplevelserna. Håller maten och drycken rätt temperatur? Ser det tilltalande ut? Om engångsartiklar levereras ska de också hålla måttet. Servicekänslan ska vara hög och leveransen ska även plockas ihop och hämtas efteråt.

För information om leverans av finare catering i de byggnader som för närvarande inte har någon utsedd ska man i första hand vända sig till lunchrestaurangen i byggnaden.

– Normalt ska vi alltid vända oss till de leverantörer vi har avtal med, säger Violeta Gamalan, upphandlingskoordinator vid Malmö universitet. [se "Avtalsbrott i samband med direktupphandling kan ge dryga böter" 2018-11-30]

Exempel på finare catering kan vara trerättersmiddag, buffé eller mingel med särskild fokus på innehåll och råvaror. Känslan och smakupplevelsen ska vara lite högre. Finare catering avser allt från lunch eller middag samt fika och kaffe i samband med måltiden. Det kan betyda antingen sittande eller stående måltid, konferenser och dylikt. I finare catering kan det även ingå alkoholhaltiga drycker utanför arbetstid.

Vad som däremot inte inkluderas i upphandlingen är invigningar, akademisk högtid, studenthögtider och personalfester. Vid tveksamheter vad som gäller går det bra att kontakta Facility Service.

– För att följa upp kvaliteten kommer vi ha tätare uppföljningar både med verksamheten och med leverantören, säger Beata Ottosson.

Avtalen gäller ett år från och med 1 mars. Man kan förlänga avtalet med ett år men först efter att en djupdykande utvärdering gjorts.

Referensgruppen i upphandlingen består av personer/nyckelbeställare som har tidigare ingått i cateringupphandlingar och som regelbundet anlitar leverantörer för catering.

Text: Johan Portland