Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Malmö universitet blev bästa bostadsförmedlare

2019-05-08

UTMÄRKELSE. Malmö universitet utsågs för tredje året i rad till bästa lärosäte i en undersökning som Studentbostadsföretagen har gjort bland sina hyresgäster. Förklaringen till det tror bostadsförmedlarna på International Office är deras aktiva arbete med tillgänglighet och service.

Housing

Johanna Miró Lindberg, Therese Löfgren och Jenny Larsson från International Office med sina pokaler.

För tredje året i rad har Malmö universitet tagit hem priset som bästa lärosäte i Studentbostadsföretagens årliga kundundersökning bland hyresgäster. Svarsfrekvensen var hög och med 80 procent nöjda hyresgäster hamnar vi i topp bland förmedlande lärosäten.

– Det är förstås väldigt roligt, eftersom hyresgäster som trivs ger en bättre boendemiljö för alla, säger Therese Löfgren från International Office.

Konkurrerar med service och tillgänglighet

Som bostadsförmedling hyr Malmö universitet lägenheterna av fastighetsägarna, så det är inte möjligt att påverka hyresnivåer eller hur lägenheterna ser ut. Det man däremot kan erbjuda är en hög servicegrad och tillgänglighet för hyresgästerna.

Aktiviteter för hyresgästerna skapar gemenskap

För att kunna vara tillgängliga för de boende har några hyresgäster anställts för att ha ett extra ansvar för kommunikation och gemensamma trivselhöjande aktiviteter. Bland annat har man ordnat grillfest, matlagningskurs och stadsvandring.

– Vi vill att de ska känna att de har den information de behöver innan de kommer och att de känner sig välkomna när de bor hos oss, säger Therese.

Det är i första hand till internationella studenter som de 181 korridorsbostäderna förmedlas av universitetet. Utländska studenter som betalar studieavgift för sin utbildning är garanterade en bostad, och utbytesstudenter får bostäder förmedlade i mån av plats. På våren, när antalet inkommande studenter är lägre, kan även svenska och europeiska studenter erbjudas korttidskontrakt. Detta innebär att omsättningen på hyresgäster är hög, och att många av de boende är helt nya i Sverige och Malmö.

Förbättringar bygger på målgruppens behov

Under våren har de därför arbetat med att förbättra informationen om bostäderna som studenterna får innan ansökan, och provat att hålla ett webbaserat informationsmöte. Hyresgästerna som de har till hjälp på plats ansvarar även för att skicka mejl med information och inspiration till aktiviteter i Malmö. Idéerna till förbättringar får de bland annat genom den löpande kontakten med de boende och genom särskilda fokusgrupper.

Text: Janni Karlsson