Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Universitetets profil och staden Malmö lockade hit ny chef

2018-04-05

KOMMUNIKATIONSCHEF. Efter sex år som kommunikationschef vid Linnéuniversitet är Ingrid Persson ny kommunikationschef på Malmö universitet sedan en månad tillbaka. – Att arbeta med en samhällsbärande verksamhet är viktigt för mig. Det är också det som har lockat mig till Malmö.

Ingrid Persson, ny kommunikationschef för Malmö universitetIngrid Persson började som Malmö universitets kommunikationschef den 5 mars. En månad senare har hon hunnit få ett första intryck av sin nya arbetsplats:

– Det är att samhällsengagemang verkligen finns i DNA:t här. Det finns ett otroligt engagemang överallt och universitet är i en spännande utveckling, det är väldigt påtagligt. Sedan märks det att det är ett ungt universitet också, att det finns systematik och strukturer som behöver utvecklas.

De senaste sex åren har Ingrid Persson varit kommunikationschef på ett annat ungt lärosäte i förändring, Linnéuniversitet, bildat 2010 och numera Sveriges näst yngsta universitet. Innan dess var hon kommunikationsdirektör för Landstinget Kronoberg.

– Jag drivs av att göra skillnad, att arbeta med en samhällsbärande verksamhet är viktigt för mig. Det är också det som har lockat mig till Malmö. Att det är här det händer. Att få en möjlighet att vara med på den resan lockade.

Att stärka bilden av Malmö universitet ser Ingrid Persson som det viktigaste i uppdraget som kommunikationschef.

– Vi behöver jobba både med struktur och kultur, hitta en systematik där vi skapar så mycket värde och effekter som möjligt. Vi behöver också få ett tydligare ramverk för vårt arbete så vi kan skapa det kreativa utrymme som kan lyfta oss. Det är viktigt att först prata om kommunikation innan vi bestämmer vad vi ska göra, så att vi når den verkliga effekt vi vill ha.

Intresserad av människor, ordet och berättandet

Ingrid Persson studerade informationsteknik i Växjö på 1980-talet, och har sedan byggt på med en fil kand i kultursociologi och Cultural Studies. Och andra kurser i allt från kreativt skrivande till webbdesign. Efter många år som kommunikatör och kommunikationschef är hon mer än nöjd med sitt yrkesval.

– Jag har alltid varit intresserad av människor, av berättandet. Att jag sedan kom in på chefsspåret är nog för att jag gillar att bygga sammanhang, se samband och se människor växa. Att vara kommunikationschef är världens roligaste jobb, fullt av möten mellan människor.

På senare år har det hänt mycket med kommunikationslandskapet och kommunikatörernas roll.

– När jag pluggade var det enkla teorier och få kanaler. Nu är kommunikationslandskapet mycket mer komplext och det behövs bredare kunskap, om digitalisering, om människors förutsättningar och om hur kommunikation fungerar. Alla kommunicerar, mer nätverksbaserat och på så många olika sätt

Om Ingrid Persson ska ge ett medskick när det gäller kommunikation i arbetslivet, är det just att fokusera på effekten av det som ska kommuniceras.

– Tänk efter vad du vill uppnå och använd budskap, medel och kanaler utifrån det. Att vara trevlig och försöka lyssna lika mycket som du själv pratar är en bra början.

Text: Johanna Svensson