Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Förnuft eller känsla – ny utställning med vetenskapen i fokus

2018-04-19

2förnuft_känsla_affisch_gul_utsnitt

UTSTÄLLNING. Hur förmedlas forskning och hur tar vi den till oss? Det är temat för en utställning i Forskarnas galleri på Orkanenbiblioteket. Forskare från alla fakulteter på Malmö universitet bidrar med material.

–  Vi vill göra våra besökare uppmärksamma på hur forskning går till och vad vetenskap är, säger bibliotekarien och curatorn Annsofie Olsson.

Förnuft eller känsla? Fakta, forskning och föreställningar heter utställningen som har vernissage den 26 april. Fem forskare från olika fakulteter presenterar sin forskning: Silvia Galli (OD), Björn Johnson (HS), Per Jönsson (TS), Ane Kirkegaard (KS) och Mats Lundström (LS). Bredden är stor och deras forskning handlar om så olika saker som tandimplantat, narkotikapolitik, kolonialism, vaccinationer och rymden.

–  Det är ämnen som många har föreställningar om. Det är lätt att tro att man är fördomsfri och det har vi försökt fånga, säger Lotti Dorthé, bibliotekarie och curator.

Utan sammanhang
I nyhetsrapporteringen är forskningsresultat ofta tagna ur sitt sammanhang och kan därför lätt missuppfattas. Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap, medverkar också i utställningen. Han beskriver hur forskning kommuniceras i olika typer av medier.

–  Forskning är långsam, nyheter är snabba. Vi hoppas att besökarna funderar över hur de tar till sig nyheter om forskning, säger Annsofie Olsson.

Även biblioteket bidrar med material om källkritik och vetenskaplig publicering.

Kampanj
Malmö universitet deltar under året i den ideella föreningen Vetenskap och Allmänhets kampanj #hurvetdudet. Kampanjen vill öka kunskapen bland politiker och allmänhet om vad vetenskap är och varför forskningsbaserad kunskap behövs som beslutsunderlag för en positiv samhällsutveckling. Utställningen Förnuft eller känsla? Fakta, forskning och föreställningar, som skapats i samarbete mellan bibliotek och forskare, är en del av den kampanjen.

Text: Eva Tornbjer