Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Tre frågor om Yammer till Kristina Josefson

2017-02-08

KOMMUNIKATION. Studentcentrum har använt den interna mikrobloggen Yammer som verktyg för viss intern kommunikation inom avdelningen i snart ett år. Kristina Josefson är chef för Studentcentrum, hur går det?

Kristina Josefson– Det går bra, det fungerar ungefär så som vi tänkte. Det minskar mängden massmejl och istället för att jag skickar ut ett fullproppat nyhetsbrev via mejl, kan många medarbetare berätta vad som pågår inom avdelningen.

Finns det några trösklar?

– För mig är det framför allt att jag vill skriva mer regelbundet än jag gör om vad som händer i de sammanhang där jag deltar, som olika möten och arbetsgrupper. Men vi är många medarbetare och det brukar bli en bra spridning på inläggen. Sedan är det bra att ställa in hur ofta man vill ha mejl om nya Yammer-inlägg, annars kan det bli mycket utskick.

Vilka är med i gruppen och vilken typ av information delar ni där?

– Vi har en stängd grupp där Studentcentrums 60 medarbetare är med, i avdelningen ingår våra fyra enheter: Studenthälsan, Stöd och service, Studieadministration och International Office. Alla kan göra inlägg och vi berättar om egna arrangemang, externa aktiviteter där vi deltar, länkar till intressanta artiklar, bilder och sociala aktiviteter inom avdelningen.

Text: Johanna Svensson