Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Zoom

Zoom är Malmö universitets verktyg för att genomföra videokonferenser (resfria möten) samt undervisning på distans.

Detta kan du göra i Zoom:

  • Konferens med video och/eller ljud
  • Samtala med upp till 100 deltagare
  • Dela skärm
  • Chatta
  • Spela in samtalet
  • Dela upp mötet i små mötesrum

mau-se.zoom.us

zoomlogin

 

Delta i ett möte? 

  1. Klicka på länken i ditt mail med inbjudan till mötet. 

  2. Eller logga in på  mau-se.zoom.us och klicka på "Join".
    Fyll i informationen om mötes-id (Meeting-ID) eller mötesledarens Zoom-rum (Personal Link Name) och klicka på "Join" igen. 

Starta ett eget möte?

  1. Logga in på mau-se.zoom.us och klicka på "Host".
  2. Logga in med din dator-id.
    Tillåt "Launch application"
    Om det är första gången kommer Zoom automatiskt ladda ned ett program som du måste installera
  3. Välj "Join with Computer Audio".

Bjud in deltagare

  1. Klicka på "Invite" och ett nytt fönster öppnas upp.
  2. Klicka på "Default e-mail" och din dator öppnar upp ett nytt mail.
  3. Välj mottagare och ev. ändra i texten. Det viktiga i detta mail är länken till mötet.

Läs Zooms guide om hur du bjuder in deltagare 

Om du planerar ett möte i framtiden: 

  1. Logga in på mau-se.zoom.us 
  2. Klicka "Sign In" och logga in med din datoridentitet
  3. Välj "Schedule a meetingoch fyll i informationen om ditt möte och klicka på "Save".
  4. Välj HUR din inbjudan ska skickas ut, antingen via Outlook direkt eller om du vill skicka iväg en länk till mötet. 

Läs Zooms guide om hur du tidssätter ett möte 

Visa din powerpointpresentation

Om man vill visa t ex en powerpointpresentation så klicka på "Share screen" och välj vad du vill visa.(t ex. din powerpoint).
Klicka på "Stop share" när du vill återgå till mötet.

Avsluta mötet

Som värd har du möjlighet att lämna mötet och låta de andra stanna kvar eller avsluta mötet åt alla. Om du lämnar mötet måste du överlåta "host" till någon annan.