Universitet 2018 – fira med oss

Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Svensken negativ till insamling av användardata

2018-07-05

FORSKNING. Runt 60 procent av svenskarna är negativa till att deras användardata samlas in för att förbättra tjänster och även till att informationen säljs vidare. Det visar en undersökning av forskaren Sara Leckner. Men var fjärde svensk tycker det är ok att deras aktiviteter på nätet används på detta vis.

Det är i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet som Sara Leckner gjort undersökningen Vem är positiv till insamling av användargenererad data på internet? Syftet var att ta reda på svenskarnas attityd och kunskap kring delning av data.

Sara Leckner

I kölvattnet av Cambridge Analytica-skandalen kan frågan  i projektrubriken synas retorisk.  Men 24 procent ser alltså fördelarna med att appar och olika tjänster kan förbättras och att tredje-part företag kan finslipa sina erbjudanden och annonser till just mig. De positiva utgörs framförallt av välutbildade och yngre personer med datakunskaper över genomsnittet.

Positiva har bättre skydd

De mer negativa är jämförelsevis äldre och har lägre utbildning. Den positiva gruppen är också bäst på att skydda sina data på nätet.
— Det kan tyckas lite paradoxalt, men det beror antagligen på att den här gruppen har högre kunskaper och vet hur de skyddar sig på nätet. Man kan också tänka sig att de positiva delar mer och är mer högfrekventa internetanvändare, säger Sara Leckner.
Våra data loggas hela tiden, oavsett om du gör egna inlägg eller besöker en webbsida. I bästa fall tror Sara Leckner att den negativa uppmärksamheten i samband med Cambride Analytica-skandalen höjer vårt medvetande om att vi betalar med våra egna data för de tjänster vi använder.
— Den typen av dataanalys som Cambride Analytica kritiserats för är ju inte något nytt. Men det är i detta fall ytters tveksamt genomfört – både etiskt och lagligt, säger Sara Leckner.
Sara Leckner tror inte  händelsen ändrar vårt beteende, även om många  svenskar övervägde att lämna Facebook veckorna efter skandalen. Minnet är kort, vi har generellt för låga kunskaper om datainsamling, och så är ju alla våra kompisar ute på nätet, menar  Sara Leckner. Hon tror inte heller att EU:s nya dataskyddslag, GDPR, kommer att innebära någon genomgripande förändring.
— Det kommer att innebära mer insyn, men de stora internetaktörerna har juridisk kraft och en enorm makt som de inte lämnar ifrån sig. De kan hitta kryphål eller flytta utanför Europa.

Inviden kan påverka till viss del

Den som vill känna sig mindre kontrollerad kan göra enkla saker som att stänga av telefonens GPS, blocka annonser och rensa cacheminnet. Men Sara Leckner framhåller att vi ju också har nytta av de mer personlighetsbaserade nya tjänsterna, och att hårdare regler kan innebära minskat mervärde för användaren.
—Vi bidrar alla till den digitala affärsmodellens framgång och därför är det ett gemensamt ansvar. Företagen måste göra det enklare för oss att förstå när våra data används, till vad och hur vi ger vårt samtycke. Företagen kan också vinna på detta genom att visa hur denna insamling är värdefull för användaren. Bristande förtroende kan annars motverka innovation, säger Sara Leckner.

Text: Magnus Jando

Senast uppdaterad av Magnus Jando