Barndom, lärande och bedömning, med fokus på förskolan och grundskolans tidigare år
Uppdraget från Skolverket att sammanställa en forskningsöversikt innebär att utarbeta en forsknings-/kunskapsöversikt om perspektiv på barns/elevers lärande i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år (år 1-3). Översikten kommer att belysa kunskapsområdet barndom, lärande och ämnesdidaktik ur olika perspektiv.
Underlag för kunskapsöversikten ska vara forskning eller andra vetenskapligt utförda undersökningar avseende svenska förhållanden, men med möjlighet till internationella utblickar. Undersökningarna ska främst ha genomförts under senare år (sedan omkring år 1995).
På en mer detaljerad nivå kan översikten om möjligt behandla:
- Perspektiv på barndom och barns villkor i relation till lärande
- Perspektiv på och villkor för lärande
- Vad betyder förskola respektive tidig skolstart för hur en elev lyckas senare i skolan
- Perspektiv på innehållet i verksamheten/undervisningen
- Bedömning
Publikationer
En rapport (antalogi) med titeln "Barndom, lärande och bedömning med fokus på förskola och grundskolans tidigare år" utkommer hösten 2009 i Skolverkets rapportserie. Varje medförfattare (se under medarbetare), har dessutom egna publikationer inom det område som de behandlat, vilket framgår av rapportens referenslista.