Utskrift från Malmö universitets webbplats www.mah.se

Mikael Matteson

Mikael Matteson

Mikael Matteson är utbildad jurist och journalist och arbetar som universitetsadjunkt i juridik på Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö högskola. Tidigare har han arbetat som jurist, informatör, studievägledare och kommunikatör.

 | | |

När jag gått igenom de böcker jag valt ut har jag sett några teman som återkommer:
goda berättare och berättelser, det existentiella och sökandet samt det romantiska och gotiska 1800-talet.

Mästerdetektiven BlomkvistMästerdetektiven Blomkvist av Astrid Lindgren

Som många andra läste jag mycket Astrid Lindgren när jag var liten.
Pippi Långstrump och Karlsson på taket var favoriterna, de visade att det var okay att inte vara som alla andra. Tillsammans med Kalle Blomkvist, eftersom jag ville vara detektiv precis som han och eftersom Kalle & co lekte Röda och Vita rosen. Jag minns tydligt hur mina kompisar och jag brukade ägna oss åt samma lek under idylliska sommardagar på Särö. Litteraturen väcker fantasin och påverkar leken. Jag njuter av Astrids språk och idéer också som vuxen. I boken lyckas Mästerdetektiven Kalle Blomkvist genom mod och list hjälpa polisen att få fast några av landets farligaste skurkar. Allt utspelas i en fint fångad svensk småstad.

 | | |

Och solen har sin gångOch solen har sin gång av Ernest Hemingway

Jag började läsa Hemingway på gymnasiet och gjorde mitt specialarbete om 20-talets Hemingway. Arbetet byggde på romanerna ”En fest för livet” och ”Och solen har sin gång”. Den senare som kom ut 1926 handlar om ett gäng unga människor, tillhörande ”den förlorade generationen”, som reser runt i Spanien och fiskar, festar och går på tjurfäktningar. Det som fångade mig var dels Hemingways nyskapande fåordiga stil med korta meningar, dels huvudpersonernas desillusionerade syn på tillvaron och deras sökande
efter något. Jag har sedan läst det mesta av författaren och håller ”Den gamle och havet” högst. Hemingway erhöll Nobelpriset 1954 och Mikael Wiehes utmärkta låt ”Hemingwayland”  skildrar Hemingways stil och tematik på ett träffande sätt.

 | | |

Ett drömspelEtt drömspel av August Strindberg

Under gymnasiet fick jag också upp ögonen för Strindberg genom en klasskompis. När jag började studera i Lund köpte jag på bokrean Strindbergs samlade skrifter i 14 band. Det verk som har betytt mest för mig är ”Ett drömspel”, där guden Indras dotter kommer ner till jorden för att uppleva människornas livsvillkor: ”Det är synd om människorna”. Det genomgående temat är lidande. Strindberg kallade själv verket för ”mitt mest älskade drama, mitt största smärtas barn”. Det innehåller bland annat en promotion, grälande akademiker från olika fakulteter diskuterandes världsgåtans lösning och olyckliga förhållanden. En scen man minns är när en nypromoverad tvingas tillbaka till skolbänken där han inte kan svara på vad två plus två är. Teaterstycket skildrar livet som en dröm och är en allegori över mänskligt liv och dess villkor. Ett tidlöst idédrama som säger mycket och som kan sättas upp och tolkas på många sätt och som jag aldrig tröttnar på.

 | | |

GlaspärlespeletGlaspärlespelet av Herman Hesse

Hesses sista roman som gav honom Nobelpriset 1946 är en av mina absoluta favoritböcker. Händelserna utspelar sig i det framtida utopiska landet Kastalien. Glaspärlespelet är ett tankespel som är en syntes av alla tiders konster och vetenskaper. Huvudperson är Josef Knecht, mästare inom glaspärlespelarnas orden, och romanen skildrar hans liv från olika perspektiv. En allmängiltig och mästerlig roman om kulturens och kunskapens kraft och om de stora och eviga mänskliga frågorna.

 | | |

 

GentlemenGentlemen av Klas Östergren

I de kretsar som jag umgicks i då var det antingen Lundell (”Jack”) eller Östergren som gällde, det var en identitetsfråga. För mig blev valet Östergren och jag kunde känna igen mig i ”Gentlemen”, där författaren verkligen visar sin fantastiska frodiga berättarkonst. Romanen handlar om att hitta sin väg och sig själv, något som man själv ägnade sig åt vid denna tid. ”Gentlemen” kom ut 1980 då jag var 18 år. Klas Östergren flyttar in hos bröderna Morgan som sinsemellan är väldigt olika, Henry den starke och elegante och Leo den sköre och intellektuelle. Det blir början på en rad äventyrliga upplevelser. ”Gangsters”, fortsättningen på ”Gentlemen”, med sitt mer tuktade berättande gjorde inte samma intryck på mig när den kom 2005.

 | | |

MaskindrömmarMaskindrömmar av Jayne Anne Phillips

Denna fantastiska roman skildrar en generation amerikanska småstadsbors första möte med världen: Vietnamkriget. Ett intensivt, vemodigt och personligt verk som berör ens innersta känslor. En av mina starkaste läsupplevelser. Det är något med Jayne Anne Phillips sätt att skriva som fångar mig fullständigt. Något som påverkar är hennes empati för de familjemedlemmar som står i centrum för berättelsen.

 | | |

 

 

Den hemliga historienDen hemliga historien av Donna Tartt

Donna Tartt tar god tid på sig i sitt skrivande och kommer ut med en ny roman ungefär vart tionde år. Hon skriver i de stora 1800-talsförfattarnas (Dickens, Tolstoj) anda men med ett modernt språk om vår tid. Det är detaljerat och en smula omständligt.Tartts genombrottsroman ”Den hemliga historien” kom 1992 och har beskrivits som en korsning av internat-/collegeroman, nostalgiroman (”En förlorad värld”) och en traditionell mysteriedeckare. Romanen utspelar sig i amerikansk collegemiljö och som en recensent beskrivit det: ”Kulturen ligger som en förskönande fernissa över rå brutalitet”. Recensenten såg det som ett problem, men jag tycker att man kan läsa romanen som en skildring av den akademiska instängda och elitistiska världen dragen till sin spets. Tartts senaste roman ”Steglitsan” (2013) är i mitt tycke hennes hittills bästa, men det var med ”Den hemliga historien” min litterära relation med henne började. Därav valet.

 | | |

GarnethillGarnethilltrilogin av Denise Mina

Mycket mer än en fantastisk deckartrilogi. Huvudpersonen Maureen O´Donell är en ung kvinna vars uppväxt präglats av sexuella övergrepp, alkoholproblem och vistelser på mentalsjukhus. Hon hamnar i ett läge där hon måste lösa mordfall för att själv inte bli offer. Realistiskt, humoristiskt, skrämmande och samhällskritiskt om vanliga människor på samhällets skuggsida i dagens Skottland med starka genus- och klassperspektiv. Jag träffade och lyssnade till Denise Mina på deckarfestivalen Crimetime Gotland i somras, hon är en varm person med ilska och engagemang. Och en strålande författare alla kategorier.

 | | |

Filmens historiaFilmens historia 1 – Pionjärtiden 1880-1920 av Rune Waldekranz

Jag är cineast och filmnörd och har sett mycket film och läst en hel del om film också. Ett verk som jag ständigt återkommer till är ”Filmens historia. De första hundra åren”, ett kraftprov av Sveriges första filmprofessor Rune Waldekranz. Det kan användas både som filmhistoriskt uppslagsverk och till läsning som av en roman. Waldekranz är oerhört kunnig och en bra berättare, en oslagbar kombination. Pionjärtiden då filmen föddes och var ny och ung är extra spännande.

 | | |

Juridikens termerJuridikens termer av Torbjörn Andersson, Jane Reichel, Mattias Dahlberg m fl (Jag har femte upplagan från 1975)

En följeslagare alltsedan jag gick juristutbildningen på 1980-talet. Behändig, nyttig och användbar i många olika situationer. Till stora delar tidlös (vissa juridiska begrepp förändras inte i första taget), men har kommit i nya upplagor.

 | | |

 

 

BestiariumBestiarium av Mare Kandre

Kandre är enligt mig en av Sveriges intressantaste författare och jag hade kunnat välja vilken som helst av hennes böcker. Att valet föll på ”Bestiarium” är på grund av min förkärlek för brittiskt 1800-tal. Det är en pastisch på en klassisk gotisk skräckroman. En mörk, mångtydig och ödesmättad saga om livet och människan, om gott och ont och kärlek och hat. En underhållande roman med en bra historia men samtidigt med ett djup och en visdom. Doré lever ett trist liv i 1800-talets London. Han bor i ett enkelt hyresrum och arbetar på kontor. Omständigheterna och hans sökande efter något tar honom till Sleepy Hole, en liten stad på landet där befolkningen lever i skräck för ett sjöodjur.

 | | |

Berättelser om beskyddBerättelser om beskydd av Erik Fosnes Hansen

Norrmannen Erik Fosnes Hansen är en underbar berättare med ett fantastiskt språk. ”Berättelser om beskydd” består av fyra olika berättelser som utspelar sig på så skilda ställen som dagens Norge och renässansens Rom. Berättelserna vävs samman på ett skickligt och sinnrikt sätt genom slumpens, ödets eller det gudomligas makt. En ren njutning att läsa.

 | | |

 

 

Kronoper och famerKronoper & Famer av Julio Cortázar

Julio Cortázar har kallats ”jazzgenerationens James Joyce”. Han anses vara en av Argentinas och 1900-talets största författare och har haft stor betydelse för utvecklingen av den latinamerikanska prosan. Boken ”Kronoper & Famer” fick jag i 30-årspresent av några av mina bästa vänner. Den är ett av hans mest lästa och älskade verk och består av en mängd korta prosastycken. I dessa stycken förvandlas vardagen till något absurt och farsartat, den svarta humorn är granne med vanvettet. Cortázar visar upp ett språk, en fantasi och vindlande associationer som gör att läsningen blir både rolig och oroande, man vet aldrig vad som ska hända eller hur det ska sluta. Han var inspirerad av surrealismen och det märks. Man kan egentligen börja läsa var som helst i boken. ”Kronoper & Famer” är samhällskritisk och allvarlig bakom humorn och absurditeterna. En byråkrati som styr individerna förekommer i många av styckena. Cortázar var själv revolutionär med vänsterradikala åsikter och lämnade efter konflikter med peronisterna Argentina för Paris, där han övervakades av franska säkerhetstjänsten. Poeten Pablo Neruda har bland annat sagt följande om Cortázar: ”Den som inte läser honom är fördömd. Att inte läsa honom är en allvarlig, osynlig sjukdom som med tiden kan få katastrofala följder.”  

 | | |

FyrväktarenFyrväktaren av Jeanette Winterson

En bok om ljus, kärlek och berättelser. En recensent har skrivit följande: ”Wintersons prosa är så smärtsamt vacker att den skulle skära ihop av ren skönhet om hon inte vore så dråpligt rolig emellanåt”. Wintersons språk är verkligen fantastiskt och poetiskt och hon skriver om svåra saker på ett lätt sätt. I ”Fyrväktaren” växer den föräldralösa flickan Silver upp hos den blinde fyrväktaren Pew vid den vindpinade skotska kusten. Winterson flätar ihop historierna om Dr Jekyll & Mr Hyde, Tristan och Isolde och Charles Darwin till en berättelse som verkar spegla alla aspekter av vår existens. Författaren Anders Paulrud om Winterson: ”Hon är ta mig fan den bästa författare jag läst”.

 | | |

ByronByron av Sigrid Combüchen

En av de mest speciella svenska romaner som jag läst. ”Byron” från 1988 blev Combüchens stora genombrott. Romanen handlar förstås om Lord Byron, den romantiska poeten som kallades ”mad, bad and dangerous to know”. Handlingen växlar mellan nutid (en grupp Byron-entusiaster) och dåtid (Byrons egen tid). Mäktig, intressant och fascinerande – både genom innehåll och form. Språket är prosalyriskt och väldigt speciellt.

 | | |

 

Förlorade själarFörlorade själar av Nadifa Mohamed

I Sverige finns idag 60 000 somalier. I romanen skildras det inbördeskrig som de flytt ifrån, genom tre kvinnors perspektiv: en soldat, en änka och en flicka. Somalia är inte unikt, genom ”Förlorade själar” ges en förståelse för hur det är att leva i ett land som präglas av krig och kaos. En högaktuell roman som också är ett exempel på en afrikansk litteratur som levt i skymundan, men som börjar ta plats alltmer. Nadifa Mohamed är numera bosatt i London och hon besökte nyligen Internationell författarscen på Malmö stadsbibliotek.

 | | |

Unfaithful MusicUnfaithful Music and Disappearing Ink av Elvis Costello

Memoarer av min största musikaliska favorit och en av musikens stora missionärer. Sedan 1978 har jag följt denna fantastiska artist och låtskrivare och resan har gått genom de flesta musikaliska genrer, Costello började som countrysångare, han har samarbetat med bland andra Chet Baker, Paul McCartney, Anne-Sofie von Otter och Brodsky Quartet och skrivit en balett för ett italienskt danskompani. Att han har ordets makt förstod man redan när man tog del av de sylvassa texter som han skrev som ung arg man i slutet på 1970-talet. Memoarerna innehåller välformulerade tankar om ett liv fyllt med märkvärdiga och intressanta musikaliska möten. Som Costello skriver i Alison, en av mina favoritlåtar: ”My aim is true”.

Senast uppdaterad av Maria Brandström