Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Nytt grafiskt element för att vi blir universitet 2018

2017-07-07

Nu finns ett grafiskt element för Universitet 2018. Tanken är att rama in och smycka vår kommunikation inför och i samband med universitetsblivandet och föra ut budskapet att vi blir universitet nästa år.

Exempelbild grafiskt-element-Universitet-2018Kommunikationsavdelningen och projektgruppen för Universitet 2018 har tillsammans med byråerna Kolossal och Länge leve kommunikation tagit fram ett grafiskt element för Universitet 2018. Elementet utgår från vår nya grafiska profil – både ramen och de nya profilfärgerna används. Budskapet är kort och gott Universitet 2018.

– Texten syns inte helt innanför ramen, en upp och ner vänd trappa, som symboliserar utveckling för oss men också för staden Malmö. Vi avtäcker ett universitet, som på intet sätt är och aldrig blir “klart”, säger Lotta Orban, kommunikatör för Universitet 2018 och samordnare på kommunikationsavdelningen för kommunikation om universitetsstatus.

Mönstret har våra nya profilfärger och utgår från logotypens uppbyggnad, med olika vinklar och perspektiv. Det går att dekonstruera och på så sätt arbeta med större enfärgade ytor. Det går också att tona ner färgerna i mönstret för ett mer sobert intryck.

– Mönstret symboliserar konfetti, att vi blir universitet är något värt att fira och vara stolt över, säger Lotta Orban.

Det grafiska elementet ska användas tillsammans med Malmö högskolas, och efter årsskiftet Malmö universitets, logotyp. Budskap och mönster ska rama in våra olika evenemang som sätts i höst. Elementet ska användas med början vid Årshögtiden 2017 och till och med 31 augusti 2018.

Kommunikationsavdelningen och ledningen tjuvstartade användningen under politikerveckan i Almedalen.

– Vi ville passa på att nå ut med budskapet i Almedalen redan i år till politiker, opinionsbildare, journalister, samarbetspartners, organisationer och näringslivet. Så vi tog fram tygkassar, t-shirts och ett par roll-ups, säger Lotta Orban.

De tygkassar som är kvar kommer att delas ut på Bildningsbaren på Malmöfestivalen 15 augusti.

Flera som har sett tygkassen, i Almedalen, på högskolan och i sociala medier, både medarbetare och studenter och andra, har uttryckt intresse och gillande. Än har projektgruppen för Universitet 2018 inte fattat beslut om vilka profilprodukter vi ska ha men tygkassar kommer att tas fram.

Text: Charlotte Löndahl Bechmann