Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Service och reparation

Skulle din någon av dina IT produkter behöva reperation eller service, vänligen kontakta Servicedesk

Att tänka på 

Innan du lämnar produkten för service eller reperation finns det lite olika saker att tänka på. Beroende på vilken typ av produkt behöver man göra olika saker. Under kategorierna nedan hittar du vad du behöver tänka på för just den produkten.

Mobiltelefoner

Mobiltelefoner som köps in av Malmö högskola registreras med IMEI-nummer. Vid stöld eller reparation ska detta nummer uppges.

Användaren ansvarar själv för backup på sin mobila enhet. Vid reparationer och felsökning har IT-avdelningen rätt att göra en fabriksåterställning vilket tömmer hela mobilen på dess innehåll. Därefter skickar vi in mobilen för reparation till TDC.

Vid återlämning, byte eller reparation skall man också avaktivera funktioner som "hitta min iPhone"/Hitta min samsung samt avaktiverar lösenkod/lösenord.

Avaktivera "hitta min iPhone"

  • Ta bort enheten från kontot på iCloud.com
  • Logga in med det Apple ID som är kopplat till enheten på www.icloud.com/find
  • Välj enheten som skall tas bort från kontot.
  • Om enheten är offline, tryck på Ta bort från Hitta min iPhone
  • Om enheten är online, tryck på Radera. När enheten har raderats så kan man trycka på Ta bort från Hitta min iPhone


Detta tar bort all information från enheten. 
Detaljerade anvisningar finns här: http://support.apple.com/kb/PH2702?viewlocale=sv_SE

Avaktivera från samsung

Galaxy S5, Note 4

To remove Samsung's Reactivation Lock, please follow these steps:

  1. From the Home screen, Tap Apps
  2. Find the Settings App and Tap it
  3. Tap the Security option. If you don't see the option, you may need to select the System tab first.
  4. Scroll down to Reactivation Lock, if it is selected, tap the checkbox to un-select it. If you do not see the Reactivation Lock option, it means your device is not linked to a Samsung Account, you do not need to take any further action.
  5. You will be prompted to enter your Samsung Account password, to make sure you are the rightful owner of the device.
  6. Enter your password, and wait for the request to be processed
  7. You will now see the Reactivation Lock is disabled

Galaxy S6 and S6 Edge

  1. From the Home screen, tap Apps
  2. Open the Settings App and then tap the Personal Tab
  3. Now go to Lock screen and security
  4. You should now see Find my Mobile, open it. You will be asked to enter your Samsung account credentials
  5. Within the Find my Mobile option, you should see Reactivation Lock is on
  6. Tap the slider to make sure Reactivation Lock is turned off