Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Hur mäter vi samhällseffekter?

Många pratar om vikten av att mäta samhällseffekter. Men hur går det till, i praktiken? Frågan diskuterades på höstens avslutande seminarium i serien Crossing Borders, som ägde rum på Social Innovation Summit.

Camilla Backström från Mötesplats Social Innovation hälsade alla välkomna och bjöd upp dagens första gäst på scenen: Tris Lumley från den Londonbaserade tankesmedjan New Philanthropy Capital (NPC).

Tris presenterade sig kort och förklarade sig vara ”passionerat intresserad av mätning” och poängterade att det kritiska med mätning är syftet; att se till att man vet varför man mäter och vad man mäter.

– Att mäta samhällseffekter är av största vikt. Utan statistik och data om effekterna, hur ska vi då över huvud taget kunna hantera social innovation? Det är vår plikt att mäta! Hur ska vi kunna ta beslut och hur ska vi veta att vi lyckats utan detta underlag, frågade han sig.

Som avskräckande exempel berättade han vidare om satsningar på att låta före detta kriminella möta ungdomar, i avskräckande syfte. Tyvärr har det visat sig att denna metod inte fungerar alls. Om bara fakta och statistik hade funnits framme, så hade ett antal sådana satsningar kunnat undvikas.

Gör det enkelt
Tris menade också att det är viktigt att inte krångla till det för mycket, utan att hålla mätningarna så enkla som möjligt, för att orka med.

– Det handlar om att ställa sig frågor som: Vad är problemet? Vad vill vi uppnå? Hur vet vi att våra satsningar lyckats? Och, inte minst viktigt: hur kan vi se till att förbättra oss genom att lära oss något från de mätningar vi gör, sa Tris och summerade:

– Planera dina mätningar och se till att ha ett tydligt syfte med det du gör: Vad vet vi? Vad ska vi göra? Och hur prioriterar vi?

Torbjörn Enström från Fryshuset var näste talare. Hans inledande beskrivning av hur de arbetat med att förbättra situationen för unga inom Fryshuset var: ”Vi gjorde det baklänges!” 

Arbetar vi effektivt?
– Vi arbetar med att stärka unga, för att de genom sin passion ska kunna förändra världen. Men för ett tag sedan ställde vi oss frågan om vårt arbete var effektivt och vilka effekter det hade. Då bestämde vi oss för att försöka ta reda på det och i det arbetet använde vi oss bland annat av EVPA:s handbok, som innehåller ett antal olika förslag på mätmetoder, sa Torbjörn.

I sitt arbete med att försöka mäta och utvärdera har Fryshuset samarbetat med Ingvar Nilsson och Anders Wadesjö. Tillsammans har de bland annat räknat på hur det svenska samhället påverkas och hur mycket till exempel en persons missbruk kostar. Med ett antal olika ”prislappar” har de räknat fram samhällets totalkostnad för missbruk, utanförskap med mera.

Socioekonomiska effekter
– Utifrån det vi mätt och räknat fram har vi sedan satt ihop en rad olika aktiviteter, som vi tror kommer att ha stora socioekonomiska vinster, framför allt på sikt, sa Torbjörn och lämnade ett antal råd och tips även han:

– Börja enkelt, krångla inte till det! Beskriv dels den personliga utvecklingen för berörda personer och sedan hur denna utveckling påverkar samhället i stort; vilka samhällseffekter det får. Och gör inte som vi, arbeta inte baklänges, utan börja i rätt ände!

Deras korta anföranden följdes av publikfrågor och diskussion. Tris Lumley fick bland annat frågan om hur vi ska man kunna göra mätning enkelt, när det faktiskt är en relativt komplex fråga.

Börja i liten skala
– Jo, visst är det komplext, men det gäller att göra mätresultatet användbart för dem som arbetar med det i praktiken. Börja i liten skala och visa resultat. Och gå sen vidare. Säg: ”om vi ändrar detta lilla så får vi det här resultatet”.

Torbjörn Enström gav sin syn på saken:

– Visst mötte vi lite motstånd i början, när vi ville införa mätningar. Men ganska snart upptäckte många att vi använde statistiken till att visa på konkreta resultat. Då ville fler vara med.

Tris Lumley sa avslutningsvis:

– Fokusera på kulturen och sammanhanget. Glöm inte att lärandet är viktigt: vilka förändringar gör vi utifrån resultatet av våra mätningar? Vad har vi lärt oss? Det är också viktigt att dela kunskap. Så samarbeta! Hjälp varandra och lär av varandra!

Här kan du se seminariet i sin helhet.

Text & foto: Lotta Solding

Senast uppdaterad av Jeanette Persson