Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Malmö universitets nya identitet, om studenter får bestämma

2017-05-18

Rosa, turkos, kursiv eller kanske blå? Studenter från kandidatprogrammet Grafisk design har tagit fram förslag till ny logotyp när Malmö högskola blir universitet. Förslagen går nu att se på utställningen MAH BLIR MAU som visas på Form/Design Center till och med tisdag, 23 maj.

Den 1 januari 2018 blir Malmö högskola Malmö universitet. I samband med detta kommer en ny grafisk profil tas fram i samarbete med upphandlade designbyråer. För programmet Grafisk design var detta ett gyllene tillfälle att lyfta in uppdraget i utbildningen och låta studenter visualisera hur Malmö universitets grafiska identitet skulle kunna se ut. Resultaten presenteras nu på Form/Design Center i Malmö.

Se studenternas bidrag i bildspelet här

Ett annorlunda uppdrag

Arbetet skedde inom ramen för en kurs på 7,5 högskolepoäng, vilket innebar att studenterna hade en månad på sig att ta fram förslag.  

utställning – Det var en intressant uppgift för det handlar om en så komplex avsändare. Ett universitet har inte samma tonläge som ett företag, så man får tänka annorlunda, berättar Johan Elmenhag, en av studenterna som medverkar i utställningen.

 – Det räcker inte med att göra en logotyp som man själv tycker ser bra ut, den personliga smaken spelar liten roll när man gör ett uppdrag för en sån här koloss. Då är det både svårt och spännande att hitta en form som fungerar för alla och samtidigt förmedlar lärosätets värderingar. Det har också varit spännande eftersom en designbyrå jobbat med samma projekt under tiden, tillägger han.

”Allt ifrån tradition till innovation har fått ta plats”

Programmet Grafisk design är bland högskolans mest sökta, och ger studenten kunskap att arbeta med bland annat layout, typografi, webb och tryck. Under utbildningens gång ges studenterna möjlighet att arbeta med både teoretiska och verkliga uppdrag.

 – Detta var en perfekt uppgift för studenterna som själva är i målgruppen och samtidigt kommer vara med om förändringen. Ett sånt här ”rebranding-projekt” är väldigt bra för att förstå de olika delar som alltid borde ingå i processen: Vad, för vem och hur? Berättar Anders Ljungmark som leder kursen.

 – Studenternas arbeten är oftast väl genomarbetade och presenterade, och visar på ett brett spektra av olika tänkbara användningssätt som visar på en fin bredd där allt ifrån tradition till innovation har fått ta plats. Kanske är det så man borde ha arbetat då Malmö högskola nu ska transformeras till Malmö universitet? Tillägger han.

Den nya grafiska profilen för Malmö universitet är framtagen i samarbete med designbyråer och kommer att presenteras i juni. 

Text: Amanda Malmquist

Senast uppdaterad av Ida Rosqvist