Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Studenter prisade för innovationsidé

2016-11-16

STUDENT: Ta en tom lokal och gör om den till en mötesplats för lärande, entreprenörskap och utveckling. Det var idén som tog hem första priset på innovationstävlingen Malmö Climathon. Studenter från Malmö högskola har nu chansen att ta sin idé vidare med en affärscoach. 

Den globala innovationstävlingen Climathon som under ett dygn samlar intresserade människor från hela välden. Deltagare i Malmö fick välja mellan tre utmaningar utformade av Malmö stad, MKB och Trianon.

Students after the Climathon

Efter 24 timmar stod det klart, det var Malin Eckel, Sara Lee Wolfe, Grace Uribe och Sofia Khadiri,som till vardags studerar master programmet Leadership for Sustainability, som tillsammans med Ricardo Taxa tog hem första priset med sin idé Co.Malmö.

De valde en utmaning formulerad av MKB, som på ett hållbart sätt vill utnyttja tomma lokaler.

– Vår idé är att utgå från det som gör Malmö unikt nämligen mångfalden i staden. Genom att bygga en bro mellan de olika nationaliteterna går det att tillsammans hitta ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbara sätt att använda MKB:s tomma lokaler.

Projektet fick namnet Co.Malmö och är ett digitalt nätverk där medlemmar kan hyra lokaler i sitt område för att skapa rum för shopping, underhållning och utbildning.

– Med Co.Malmö är tanken att man i framtiden kan hyra en lokal för att till exempel umgås med vänner, laga mat, eller sälja sina hemproducerade produkter. Med hjälp av en app kan man se vad som händer i området, och boka lokal om man vill anordna något event själv, förklarar Sara Lee Wolfe. Fokus ska ligga på att utnyttja deltagarnas kunskaper, till exempel i språk, tillägger hon.

Inspirerade av Malmö

Alla deltagare i det vinnande projektet var internationella studenter med ett gemensamt intresse för samhällsutveckling.

– Eventet förde samman människor med olika bakgrund och ålder, och tog vara på mycket av det som lockade mig till Malmö. Det är en innovativ stad full med samhällsengagemang, och här fick vi chansen att använda det, berättar Sara Lee Wolfe.

Priset, fem träffar med en professionell affärscoach och ett privat möte med MKB, ger deltagarna chansen att föra sin idé vidare. Men det var aldrig det slutliga målet, förklarar Grace Uribe.

– Det är kul att vinna, men vi var inte bara motiverade av priset. Vi var alla med för att nätverka och lära oss. För mig var detta en chans att testa mina kunskaper utanför klassrummet, det skiljer sig en hel del från workshops och seminarier. När du står inför en konkret utmaning som denna, det är då du får upp ögonen för vad du har lärt dig. Jag skulle rekommendera det till alla, både privatpersoner, studenter – och inte minst lärare.

Text: Amanda Malmquist

Senast uppdaterad av Amanda Malmquist