Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Communication that is using surfaces of things: in tattoos and graffiti, on textiles and packages, and more

Contact person: Jakob Dittmar
Responsible: Jakob Dittmar
Funding: Malmö högskola
Timeframe: 2011-04-01 -- 2015-07-31
Faculty/Department: Faculty of Culture and Society, Arts and Communication
Subject: Tvärvetenskap

En-passant-media are media that were not originally intended for communicative purposes, for transporting images and their cultural connotations, but as tools or commodities for specific tasks (clothing, walls, skin, money, envelopes and other wrappings, etc.). En-passant-media combine their content, i.e. messages given in texts and/or images with the quality of materials and production used.

Sign systems are used for specific or in-group communication and influence the communication of culture in general and vice versa. Both ways of communication are expressed in all sorts of media. In en-passant-media additional systems of meaning are developed to the core function of the things carrying the messages.

To look at the group of en-passant-media allows for the scrutiny of all sorts of objects from a media-studies perspective. It relates and combines research on different fields of media and communication, cultural studies, arts and design etc.

Deutsch:

En-passant-Medien sind Artefakte und alle Arten von Gegenständen, die neben ihrer eigentlichen Funktion zusätzlich für die Mitteilung von Botschaften
verwendet werden. Zum Beispiel Kleidung, Böden und Wände, Haut, Geld, Verpackungen, usw.

In En-Passant-Medien geht es um die Verbindung von Form und Inhalt (Mitteilungen in Text und/oder Bild), die auf entsprechenden Trägermedien aufgebracht sind. Dabei ist die Klarheit der verwendeten Zeichen kulturabhängig: Was für Insider eine klare Information sein kann, ist für Uneingeweihte gegebenenfalls nur ein Ornament. Je nach situativem oder räumlichen Kontext werden aber auch Ornamente wiederum zu Zeichen (dies ist vor allem am Beispiel der Graffiti zu beobachten).

Die Gruppierung und Zusammenschau der En-Passant-Medien erlaubt die systematische Auseinandersetzung mit deren kommunikativen und medialen Eigenschaften.

Beskrivning på svenska

En-passant-medier är medier som inte från början skapats med kommunikativa syften, för att förmedla bilder och deras kulturella konnotationer, utan snarare är verktyg eller råvaror med specifika uppgifter (kläder, väggar, hud, pengar, kuvert, förpackningsmaterial, etc.). En-passant-media kombinerar sitt innehåll, dvs budskapen i texterna och/eller bilderna, med materialens och produktionens inneboende kvaliteter.

Budskapen används för kommunikation inom eller mellan mindre grupper, men påverkar och påverkas av den allmänna kulturella kommunikationen. Båda sätten att kommunicera uttrycks i alla möjliga medier. I en-passant-media skapas nya system av mening.

Att studera en-passant-media gör det möjligt att granska alla typer av objekt ur ett media-studieperspektiv. Det berör och kombinerar forskning från olika områden inom media och kommunikation, kulturstudier, konst och design etc.

Senast uppdaterad av Magnus Jando