Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Education for Sustainable Development (ESD). Interdisciplinary exchange, does it matter? Focus on the teachers’ complex interpretation of ESD.

Contact person: Helen Hasslöf
Funding: Sparbanksstiftelsen Skåne & Malmö högskola
Timeframe: 2008-09-01 -- 2013-09-01
Research profile: Utbildningsvetenskap
Faculty/Department: School of Education
Subject: Naturvetenskap

My research interest focuses on education for sustainable development (ESD). The overall aim of my doctoral study will probably focus on how different collaboration situations between teachers from different disciplines, in secondary school, affect the individual teacher’s interpretation of ESD. The aim is to explore the importance of interdisciplinary discussions, meetings, exchange and collaboration between teachers as a way to reflect on their own view of ESD. Investigations show that the most important factor for the pupils learning is the teacher (Berggren & Johansson, 2006).

The aim of my first study is to investigate what perspectives of sustainable development are emphasized, when teachers from different disciplines meet in a joint discussion. I also want to look at which aspects the individual teacher value as important after the joint discussion. Research questions:

  • What aspects are emphasized by teachers in an interdisciplinary discussion about sustainable development?
  • What do different teachers value as important aspects of sustainable development after an interdisciplinary discussion? 

This case study is based on a discussion between teachers at a literature seminar. The target group was chosen from teachers taking an in-service course at Malmö University.  This course is one of the components included in the RCE-project “Food & ESD” running at Malmö University, which includes research as well.

The teachers normally work in public schools in Malmö with pupils age 13-15. The teachers represent different subjects as for example: natural science (no), social science (so), language (sv/en), mathematics (ma) and “hemkunskap”(hk) The course given had an interdisciplinary approach dealing with the consequences of our food production and consumption in the frame of sustainable development.  A sociocultural perspective is used as a starting point for this study. In this research design I have my starting point from the teachers’ discussion.  I will also use semi-structured interviews after the discussion.

 

Beskrivning på svenska

Mitt forskningsintresse fokuserar kring lärande för hållbar utveckling och betydelsen av utbyte och samarbeten mellan lärare från olika ämnen.  Berggren & Johansson (2006) visar att den mest betydelsefulla faktorn för elevers lärande är den undervisande läraren och lärarens egen förståelse för ämnet. Vilken betydelse har ett utbyte mellan lärare som undervisar i olika discipliner för den individuelle lärarens komplexa förståelse av hållbar utveckling? Min första studie är en fallstudie där jag undersöker vilka aspekter och perspektiv av hållbar utveckling som diskuteras under ett litteraturseminarium mellan lärare från olika ämnen (No, So, Sv/En, Hk, Ma) som undervisar i åk 7-9. Efter seminariet intervjuas de olika lärarna för att se vilka aspekter och ämnen av diskussionen de upplevde som betydelsefulla för att belysa hållbar utveckling. Doktorandprojektet är en del av RCE-projektet ”Mat och ESD” som drivs vid Malmö Högskola Lärarutbildningen.

Senast uppdaterad av Magnus Jando