Utskrift från Malmö högskolas webbplats www.mah.se

Betydelsen av personlighet för studenters beredskap för interprofessionellt lärande

Kontaktperson: Malin Axelsson
Medarbetare: Elisabeth Carlson och Marie Holst
Finansiär: Fakulteten för Hälsa och samhälle, Institutionen för vårdvetenskap samt Alice Lindströms studiefond
Tidsram: 2017-10-01 -- 2018-12-31
Fakultet/institution: Fakulteten för Hälsa och samhälle, Institutionen för vårdvetenskap
Ämne: Medicin

Samverkan i interprofessionella team anses idag nödvändigt för att optimera vården och maximera kompetensen för att möta utmaningarna i dagens komplexa vård. För att kunna samverka i interprofessionella team behöver studenter inom vårdprofessioner däribland sjuksköterskor förberedas under sin utbildning. Tidigare forskning visar att faktorer såsom kön och typ av utbildning har betydelse för studenters beredskap för interprofessionellt lärande. Det finns även indikationer om att personlighet skulle kunna ha betydelse för lärande men i relation till interprofessionellt lärande är forskningen mycket begränsad. Personlighet påverkar tankar, känslor och beteende och bidrar till människors olikheter. Aktuellt projekt avser att generera kunskap om personlighetens betydelse för beredskapen till interprofessionellt lärande. Genererad kunskap kan komma att ligga till grund för att utveckling av instruktioner och förberedelser inför sjuksköterskestudenters verksamhetsförlagda utbildning då samverkan i interprofessionella team ska tränas.

Description in English

Collaboration in interprofessional teams is considered necessary in order to optimize healthcare and maximize competence to meet the challenges of today's complex care. Previous research has shown that interprofessional learning prepares students for future collaborative work. Furthermore, readiness to interprofessional collaboration seems to be related to biological sex and education. Personality traits are clearly related to group dynamic and performance, but less is known about the influence of personality on nursing students’ readiness for interprofessional learning. The current project aims to generate knowledge of nursing students’ readiness for interprofessional learning in association with personality traits. The generated knowledge could contribute to altered preparations and instructions prior to the clinical placement where interprofessional learning is practiced.

Senast uppdaterad av Janni Karlsson